اوتیسم: میراث جامعه صنعتی به فرزندان ما

اوتیسم: میراث جامعه صنعتی به فرزندان ما

نویسنده :

اتیسم یک اختلال رشدی دوره کودکی است. کودکان مبتلا به اتیسم در تعاملات اجتماعی و برقراری ارتباط احساسی با دیگران مشکل دارند، و اغلب به رفتارهای تکراری علاقه نشان می دهند. سن شروع این اختلال قبل از سه سالگی است. و کودکان دارای این اختلال رفتارهای همچون :

  • عدم برقراری تماس چشمی
  • عدم اشاره مستقیم به اشیا
  • مشکل در درک احساسات دیگران یا بیان احساسات خود
  • فرار از بغل شدن یا تماس فیزیکی با دیگران
  • عدم تمایل به صحبت کردن
  • مشکل در بیان نیازهای خود

از خود بروز می دهند. تشخیص اتیسم بسیار مشکل است زیرا هیچ تست پزشکی برای تشخیص آن وجود ندارد ( مانند آزمایش خون و …. )تنها راه تشخیص مشاهده رفتار کودک است همچنین درمانی قطعی برای آن وجود ندارد. امروزه عامل ژنتیک مهمترین عامل این اختلال شناخته می شود اما اضظراب و استرس مادر در دوران بارداری یکی از عوامل فعال کننده این ژن قلمداد می شوند البته مواد موجود در آفت کش ها و …. نیز تاثیر خود را در فعال شدن این ژن دارند اما نکته مهمی که باید مد نظر قرار داد محیط مادر در دوران بارداری است . امروزه در هزاره سوم که شاهد گسترش استرس ها و اضطراب ها به خصوص در کلان شهرها هستیم مادران با استرس و اضطراب خود می توانند زمینه را برای اتیسم هموار تر کنند. این احتیاط نیست بلکه وظیفه مادران است .

اتیسم در بسیاری از کلان شهرها یک نگرانی مهم برای بهداشت عمومی قلمداد می شود به طوری که در یکی از بزرگترین پروژه های مطالعاتی آمریکا تا به امروز، به نام سید(SEED) با صرف بودجه ای عظیم به دنبال کشف علل این اختلال هستند.

در همین راستا  انجمن علمی کودکان استثنایی ایران در فعالیتی موثر اقدام به برگزاری همایش اتیسم با هدف معرفی روش های درمانی مفید و توجه ویژه به نیاز های والدین با حضور متخصصین مجرب این حوزه در تاریخ 9 مهرماه 94 در محل دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران نموده است. گفتنی است سازمان ها و نهاد های  مرتبط چون سازمان بهزیستی, آموزش و پرورش کودکان استثنایی و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در این همایش حضور خواهند داشت.

 

علاقمندان می توانند برای اطلاعات بیشتر با شماره 88015978 تماس گرفته و یا به سایت www.farzandparvari.com مراجعه نمایند.